Vervolg "Ontwikkelen voor optimale vrije-tijdsbeleving"
Klantgericht
Projectontwikkelaar Jeroen van der Zwaan liep voorop bij de interne ontwikkeling van een productgerichte naar een klantgerichte organisatie. Park Nieuw-Zeeland aan het Haringvliet was jaren terug zijn eerste complexe ontwikkeling maar ook een keerpunt voor de organisatie. “Het bedrijf zocht een manier om de vraag van de mondiger wordende klant te beantwoorden. Er was in het park bijvoorbeeld meer vraag naar vrijstaande woningen dan voorzien, en veel mensen wilden toch een ander programma en invulling geven aan hun woning. Uiteindelijk veranderde het plan met 202 woningen naar 183 woningen, uitgevoerd in 3 fases, variërend van kleine vakantiehuisjes tot volwaardige villa’s met 5 slaapkamers.”
Koperswensen
Daarbij wilde een deel van de potentiële kopers de woningen permanent bewonen. “Ik zat dus ook al heel snel aan tafel met de gemeente.” Het was slechts een van de hobbels die overwonnen moest worden om aan de wensen van de kopers tegemoet te komen. “De locatie was niet meer dan een weiland aan het Haringvliet. We hebben de jachthaven uitgebreid , met uitzicht over het Haringvliet. Voor de recreatie moest een nieuw strandje worden opgespoten en natuurlijk moest de hele infrastructuur nog worden aangelegd. De eerste tijd sloten we zelf de telefooncontracten en rekenden we de ‘tikken’ af.” In Park Nieuw-Zeeland leerde hij structureren, organiseren én om een locatie te zien vanuit de beleving van de koper.
Koperswensen
Daarbij wilde een deel van de potentiële kopers de woningen permanent bewonen. “Ik zat dus ook al heel snel aan tafel met de gemeente.” Het was slechts een van de hobbels die overwonnen moest worden om aan de wensen van de kopers tegemoet te komen. “De locatie was niet meer dan een weiland aan het Haringvliet. We hebben de jachthaven uitgebreid , met uitzicht over het Haringvliet. Voor de recreatie moest een nieuw strandje worden opgespoten en natuurlijk moest de hele infrastructuur nog worden aangelegd. De eerste tijd sloten we zelf de telefooncontracten en rekenden we de ‘tikken’ af.” In Park Nieuw-Zeeland leerde hij structureren, organiseren én om een locatie te zien vanuit de beleving van de koper.
Toevluchtsoord
Toen was dat relatief nieuw, tegenwoordig is het onderdeel van elke ontwikkeling, zeker in de leisure markt. “Park Nieuw-Zeeland liep daar destijds in voorop met niet alleen heel mooie woningen, maar ook een schitterende ruime opzet met veel water. Bijna alle woningen liggen aan het water of hebben uitzicht op het water. Een vakantiepark is een toevluchtsoord, waar mensen komen om te genieten van de omgeving. In Park Nieuw-Zeeland draait alles om rust, ruimte en weidsheid. Die kwaliteiten benut je, maar dat alleen is niet voldoende. Omdat iedereen zijn vrije tijd anders invult, moet je tegemoetkomen aan individuele wensen, en innovatieve concepten ontwikkelen voor een optimale vrijetijdsbeleving.”